logo

5 tipů Tomáše Bodnára na nástroje, které šetří čas a peníze

Tomáš Bodnár si se svou manželkou Zuzanou první pokojovku pořídil během pandemie. Jejich záliba nakonec přerostla v prosperující zelený byznys. Jak mu chod firmy Dej mi pokojovku usnadňuje digitalizace?

Tereza Bartošková

Copywriterka

DoToho!

Rozhovor
03.01.2024
5 tipů Tomáše Bodnára na nástroje, které šetří čas a peníze

Dej mi pokojovku momentálně patří k největším tuzemským projektům, které prodávají květiny a jejich příslušenství. Jak se vám podařilo ze začínajícího projektu, záliby sdílené na Instagramu, vyrůst a jak náročné to bylo zprocesovat?

To, že se jednalo o náš koníček, hodně pomohlo, protože jsme tomu rozuměli a bavilo nás to. Na Instagramu nám postupně začali růst sledující. Hodně k našemu úspěchu přispěl covid, protože lidi byli na home office a hledali, co by mohli doma dělat. Klíčem byly právě pokojovky, hlavně u mladých lidí. E-shop šel hodně nahoru a během pár měsíců jsme jen ve dvou nestíhali. Přibrali jsme brigádníky a postupně další zaměstnance. Při rozvolněních zájem lehce opadl, ale zároveň jsme stihli otevřít kamennou prodejnu, takže lidé nakupovali i tam. Dost tedy záleží na období, proto je důležité se na to, co se zrovna děje, adaptovat.

Jelikož jsme ze začátku všechno dělali z vlastních peněz, neměli jsme úvěry nebo investory, na vše jsme šli postupně, nebyl takový prostor pro různé digitalizace a automatizace.

Když jsme sháněli brigádníky, na inzerát na Instagramu se nám během dvou dnů přihlásilo šedesát lidí. :smiley: Nakonec jsme si vybrali tři brigádnice. Digitalizace přicházela postupně. Od začátku jsme používali Calendly, které využíváme pro osobní odběry. U rostlin není možné na vyzvednutí objednávky čekat dlouho, takže když zákazníkovi přijde mail o vyřízení, vybere si den, na který mu rostlinu připravíme.

Jak se vám daří vést zaměstnance?

Abych byl upřímný, je to trochu komplikované, protože jsme s manželkou hodně dynamičtí lidé. Fungujeme rychle, když něco nefunguje, okamžitě to měníme. Pro někoho to může být občas náročnější a je potřeba se umět rychle přizpůsobit změnám. Lidé ze startupového prostředí jsou na tohle už zvyklí. Aktuálně náš tým čítá patnáct lidí (včetně brigádníků).

Jak ti v podnikání i osobně pomohla účast v programu DoToho!? Jak tě obohatil mentoring s Denisou Havrdovou?

Určitě jsou skvělé workshopy. Věnují se tématům, které zrovna řešíme. Hlavním přínosem mi byl mentoring s Denisou, při kterém jsem zjistil, že je důležité se pobavit s někým, kdo má několikaleté zkušenosti. Všemi problémy, které jsme řešili nebo řešíme, si v Papelote prošli, takže Denisa zná řešení nebo ví, jak jim předcházet. Jak jsme malá firma a umíme věci rychle řešit, při další schůzce už jsme měli hotovou věc, kterou mi Denisa navrhla změnit nebo zavést. Z toho byla nadšená.

Nezabýváte se čistě jen prodejem rostlin, hodně důležitá je pro vás edukace. O rady se dělíte na sociálních sítích, blogu či na workshopech a dalších akcích. Jaký je o edukaci v oblasti péče o rostliny zájem? Jaké máte v tomto směru plány do budoucna?

Co se týče workshopu péče o pokojovky, o ten je velký zájem ze strany začátečníků. Od firem taky, ale tam se obvykle víc jedná o nějaké zpestření pro zaměstnance, pro lidi, kteří si chtějí vyzkoušet něco nového. Pokojovky zvládne pěstovat každý, stačí znát základní poučky. Do firem jezdíme třeba i s workshopem, při kterém si lidé tvoří terária, kokedamy nebo mechové obrazy. Co se jiných akcí týká, se stánkem jsme byli třeba na trzích.

Edukace je pro nás zásadní téma. Už od začátku se na nás lidé na Instagramu obraceli. Ke každé rostlině nabízíme doživotní support zdarma – kdykoliv chtějí zákazníci s něčím poradit, rádi jim pomůžeme. Více rad a tipů najdou také na našem blogu, kterému se teď chceme zase více věnovat.



Která část prodeje vám nejvíce funguje – e-shop, či kamenná prodejna? B2C, či B2B?

Určitě e-shop, tak z 80 %. Jelikož máme prodejnu na Palmovce, ne přímo v centru, lidé za námi jezdí hodně cíleně. Od května tam máme i showroom, kde vystavujeme a prodáváme velké květináče a rostliny. Primárně jsme B2C, ale obrací se na nás víc a víc firem.

Další články