napsali o nás

Čas je vzácný. Jak ho v podnikání ušetřit pomocí digitálních nástrojů?
Drobným podnikatelům často nezbývá čas na odpočinek, rozvoj ani strategii. Platforma propodnikavé.cz jim pomáhá najít jednoduché digitální nástroje, které uleví v každodenním provozu.

Složitá cesta k úvěru. Banky firmám stále půjčují málo, podniky hledají alternativy
Zejména pro začínající podniky je téměř nemožné dostat úvěr od banky. Podnikatelé proto přecházejí k alternativním způsobům financování. Výrazně klesá zejména zájem o půjčky v korunách, podniky dávají přednost eurovým úvěrům.

Máme vaše data, zaplaťte v bitcoinech. Jak probíhá reálný kyberútok a co vám hrozí
Kybernetickým bezpečnostním incidentům čelí stále víc podnikatelů, podle nejnovějšího barometru českého podnikatelského prostředí se s ním setkala téměř třetina mikro- a malých podniků (31 %). Právě ti nejmenší ale mají tendenci podceňovat zabezpečení. Co jim hrozí? Asociace malých a středních podniků přišla s konkrétním příkladem.

Žena a živnost. Jak odstranit překážky, kterým čelí podnikatelky v Česku?
Mají malý obchod ve městě, „vedlejšák“ na mateřské dovolené nebo úspěšně řídí několik zaměstnanců a zaměstnankyň. Způsobů a podob, jakými ženy v Česku podnikají, je mnoho. A mnoho je i potíží, kterým při tom musejí čelit. Co všechno se musí změnit, abychom mohly podnikat svobodně, sebevědomě a především úspěšně?

Rodičovská? Chceme pracovat i s dětmi, říkají české matky
Představa, že je žena tři, v případě dvou po sobě jdoucích dětí i šest let doma a vůbec nepracuje, už pro naprostou většinu žen není lákavá.

Veřejný prostor je domov, který sdílíme všichni dohromady, říká spoluzakladatelka spolku Architektky
Alžběta P. Brůhová je architektka. S navrhováním domů nebo chat se ale nespokojí. Zajímá ji totiž, jak dané prostředí, ať už jde o interiér bytu nebo veřejný prostor, respektuje potřeby všech, kdo jej užívají. Jde jí přitom o to, aby se lidé cítili dobře všude tam, kde tráví svůj čas – protože i to architektura dokáže. Mojí Heroine je proto, že se svou prací snaží zlepšit život ostatním, a to včetně žen, které působí v jejím oboru.

Probuďme podnikatelský potenciál žen v České republice
Platforma Pro podnikavé přináší online akademii pro podnikavé ženy.

Zlepšení za pár stovek měsíčně. Základní digitalizace nemusí být pro malé firmy nijak nákladná
Ćeské firmy by mohly fungovat daleko efektivněji, ale velké části z nich se moc nechce do digitalizace a nemají k tomu často ani vhodné podmínky. Ukázala to studie, kterou na příkladu tří českých regionů zpracovala ve spolupráci s Aspen Institute CE Vysoká škola ekonomická a Prague Data Ethics Lab v rámci programu Strive Česko.

Podnikatelky fungují na pokraji vyčerpání. Pomoc nabízí platforma Pro podnikavé
Sladění podnikání a rodinného života bývá často obtížnější, než se může na první pohled zdát.

Život ve svých rukou. Topmanažerka Jana Lvová chce podpořit malé a střední firmy
Po osmnácti letech úspěšné kariéry v Londýně se Jana Lvová loni vrátila do Prahy. Jako nová generální ředitelka společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko vyráží na jasnou misi: chce pomoct lokální ekonomice, regionům a třeba i malým a středním podnikům. A také ženám. Nejen ve vedení.

Průzkum: Pětina malých firem nemá dostatečnou finanční rezervu. Bankovních úvěrů se bojí, státní podpora je příliš komplikovaná
Mikro- a malé podniky tvoří drtivou většinu českých firem a jsou nenahraditelnou součástí naší ekonomiky, na rozdíl od svých větších příbuzných jsou finančně výrazně zranitelnější. Podle průzkumu s názvem Barometr: Touha prosperovat nemá finanční rezervu na pokrytí provozních nákladů celá pětina z nich. I přesto jsou však tyto podniky velmi opatrné v přístupu k externímu financování. Více než třetina jejich majitelů uvádí, že si nevezme úvěr, protože se nechce zadlužovat. Jakoukoliv formu soukromého financování se v posledních třech letech pokusila získat jen čtvrtina podniků. Hned 55 procent z těch, kteří tak učinili, přitom hlásí nárůst příjmů.

Nemovitosti patří do každého investorského portfolia
Realitní trh letos postupně oživuje, ještě loni byly transakční aktivity na bodu mrazu, říká Pavel Drabina, ředitel fondu Jet Industrial Lease.

Martin Hlůže: Ukazuje se, že Češi jsou skutečně podnikavý národ, který se dokáže přizpůsobit a vytrvat, i když čelí obtížným obdobím
Rozhovor s Martinem Hlůžem, Global Head Customer Success, Mastercard.

Dluhy? Raději ne, říkají podnikatelé
Devadesát procent českých podnikatelů, kteří si vzali půjčku, ji považují za břemeno. Ukázal to průzkum neziskové organizace CARE Česká republika, který se zaměřil na mikro a malé podniky v rámci programu Strive Česko. Poukázal také na potřebu větší finanční gramotnosti a jednoduššího přístupu k financování.

Closing the digital divide in Czechia
On 31 December 1992, Czechoslovakia was dissolved, with its constituent states becoming the independent states of the Czech Republic and Slovakia. Thirty one years later, and the Czech Republic (known as Czechia) and Slovakia rest at #35 and #42, respectively, on today’s GDP list of ranked country’s (based on IMF’s gross domestic product scores).

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují. Přes pětistovku měsíčně investuje jen 39 % malých firem
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Vyplývá to z již čtvrtého barometru českého podnikatelského prostředí s názvem Touha prosperovat. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Firmy tak téma zabezpečení často berou vážně až poté, co kybernetický útok okusí na vlastní kůži. V cestě jim stojí náklady, ale také chybějící znalosti.

Žena a živnost. Proč tak často začínáme podnikat na rodičovské a proč o časové flexibilitě můžeme jenom snít
Ženy v Česku čelí mnoha výzvám v podnikání, včetně administrativních překážek a nutnosti skloubit práci s péčí o rodinu. Podle dat tvoří ženy třetinu českých podnikatelů, avšak mnoho z nich končí dříve, než stihnou podnikání rozjet, často kvůli silné konkurenci a nízkému zisku. Inspirativní setkání pro ženy podnikatelky se zaměří na podporu a sdílení zkušeností, aby mohly podnikat svobodně a úspěšně. Podnikání může ženám poskytnout flexibilitu a příležitosti, ale také přináší specifické problémy, zejména pro matky a ženy po padesátce.

Podpora partnerky v podnikání: krok proti zažitým normám, který prospěje všem
Pro ženy podnikatelky jsou velkou překážkou stereotypní role v rodině a nedostatek podpory ze strany partnerů. Ukazuje to jak aktuální průzkum Barometr 2024 programu Mastercard Strive v Česku, tak i studie Akademie věd ČR Podnikání jako mužský svět. A právě zde vstupují na scénu muži – jako potenciální spojenci.

Mikrofirmy v Česku čelí mnoha problémům. Chce jim pomoci nová platforma
České mikro a malé podniky čelí řadě výzev a překážek. Ještě o něco těžší to mají firmy vedené ženami – podnikatelkami. Podle výzkumu Sociologického ústavu Akademie věd ČR podnikatelky více bojují s plánováním času a zejména v začátcích podnikání jim chybí podpora a informovanost.

Nejen ukrajinským podnikatelům má pomoct platforma Pro podnikavé
Vysídlení ukrajinští podnikatelé v Česku mají zájem podnikat, ale čelí určité nejistotě, např. z hlediska jazykové bariéry nebo víz. S pomocí v začátcích podnikání a navigováním českého podnikatelského prostředí jim má pomoct platforma Pro podnikavé.

Průzkum: Podnikání je pro ženy často jen záložní plán
Problematické skloubení rodinného a pracovního života odrazuje ženy v Česku od založení vlastního podnikání.

AMSP ČR Podcast #97: Snažíme se být komplexní oporou podnikatelům
Poslechněte si podcast moderovaný Evou Svobodovou z AMSP, která si povídala s Robertem Sekem, šéfem produktu ze Strive Česko. Mluvili spolu o tom, že malé podniky patří k těm nejohroženějším, o podnikatelkách, které mají nevýhodnou pozici na trhu a o komplexní podpoře, kterou se v rámci Pro podnikavé snažíme malým podnikům poskytovat.

Strive Česko: Přichází platforma Pro podnikavé
České mikro a malé podniky čelí řadě výzev a překážek. Ještě o něco těžší to mají firmy vedené ženami – podnikatelkami. Podle výzkumu Sociologického ústavu Akademie věd ČR podnikatelky více bojují s plánováním času a zejména v začátcích podnikání jim chybí podpora a informovanost. Pomoc v rozvoji jim nabízí nová platforma Pro podnikavé. Ta je součástí tříletého programu Strive Česko – společné iniciativy Centra pro inkluzivní růst společnosti Mastercard a neziskové organizace CARE Česká republika. Praktické dovednosti a lepší přístup k digitálním nástrojům díky ní získá 200 tisíc podnikatelek a podnikatelů z mikro a malých firem.

Ženy podnikatelky stále bojují s nedůvěrou. Je to jen takové jejich hobby, říkají i příbuzní
Byznys je v Česku stále vnímán jako mužský svět. „Když se řekne slovo ‘podnikání’, představíme si muže. A platí to i u nás žen,“ říká socioložka Alena Křížková. Ženy přitom v Česku tvoří téměř třetinu všech podnikatelů.

Startuje nová platforma Pro podnikavé, pomoci chce těm nejmenším firmám v Česku
Špatný přístup k financím, legislativní překážky či strach z digitální transformace. To je malá výseč problémů, kterým musí v Česku dlouhodobě čelit malé a mikropodniky. Na tvorbě HDP se přitom podílejí z poloviny a tvoří 96 procent firem v Česku. Pomoci jim chce nově založená platforma Pro podnikavé.

Češi důvěřují malým podnikatelům
Mikro a malí podnikatelé jsou páteří české ekonomiky, o jejich důležitosti nepochybuje podle celostátního průzkumu Barometr 80 % Čechů.

Více podnikatelek by pozitivně ovlivnilo tuzemskou ekonomiku, tvrdí odborníci
Být pánem svého času by nevadilo mnohým Čechům. O podnikání je v Česku stále větší zájem. Touha po nezávislosti nabírá na síle.

Malý podnikatel. Češi ho vyzdvihují, on sám se často cítí pod psa
Češi mají v oblibě malé podnikatele. Důvěřují jim a vnímají je jako dobře postavené na společenském žebříčku. Avšak sami sebe podnikatelé vidí úplně jinak, téměř polovina by práci na živnost nikomu nedoporučila.

Průzkum: České firmy mají ve využívání AI velkou rezervu
Téměř polovina zaměstnanců, kterým by využití nástrojů umělé inteligence mohlo pomoci usnadnit a zefektivnit práci, o této možnosti zatím příliš neslyšela, 12 % dokonce vůbec. Vyplývá to z průzkumu, který realizovala společnost Seyfor mezi pěti sty odpovědnými pracovníky českých firem.

Podívejte se: Podnikatelky si ve Werichově vile předávaly zkušenosti a inspiraci
Inspirativní příběhy pro podnikavé ženy. Tak se jmenovala akce, kterou organizovalo vydavatelství VLTAVA LABE MEDIA a platforma Pro podnikavé 4. prosince ve Werichově vile v Praze. Pozvání k panelové diskusi přijaly Věra Komárová ze společnosti Dermacol, Alice Švehlová ze společnosti Penta Hospitals CZ a Šárka Vokálová z Ministerstva práce a sociálních věcí.

Tisková zpráva: Digitalizací se v r. 2023 zabývaly tři čtvrtiny domácích firem. Nesmí ale podceňovat kyberbezpečnost.
Tři čtvrtiny domácích firem v loňském roce posílily vlastní digitalizaci. Nejčastějším důvodem bylo umožnit zaměstnancům vzdálenou práci z domova (home office). Rychle se zvyšuje i obliba zavádění automatizační technologií a používání digitálních platebních systémů. Například popularita virtuálních platebních karet již překonává klasické plastové karty. Vyplývá to z průzkumu, který pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) uskutečnila v listopadu 2023 agentura IPSOS na vzorku 300 malých a středních podniků.

Díky digitalizaci může být Leo Macenauer jednou globální značka, věří krejčí
Leo Macenauer je pánský krejčí pocházející z rodiny, kde se řemeslu věnuje už třetí generace. Jeho dědeček Josef Macenauer byl ředitelem ve slavném OP Prostějov. Místo, kde se Leo stará o své zákazníky, je v Soukenické ulici v samém srdci Prahy. Zdroj: https://www.drbna.cz/domaci/10230-diky-digitalizaci-muze-byt-leo-macenauer-jednou-globalni-znacka-veri-krejci.html?utm_source=copy

Jitka Hvězdová tvoří z odpadu vánoční ozdoby i šperky. Díky 3D tisku
Jitka Hvězdová je zakladatelkou ryze českého start-upu s názvem Plastenco. Sama se označuje za naivní pozitivistku, která touží tvořit krásu z odpadu. Start-up Plastenco vznikl v Praze v květnu roku 2021 a tvoří designové výrobky na míru z recyklovaného plastu. Nejznámějším produktem z dílny Plastenco je Pla(s)teosaurus. Pokud jste byli v poslední době v Národním muzeu v Praze, nejspíš jste ho viděli. Zdroj: https://www.drbna.cz/domaci/10186-jitka-hvezdova-tvori-z-odpadu-vanocni-ozdoby-i-sperky-diky-3d-tisku.html?utm_source=copy

MASTERCARD OPENS DOOR FOR STRIVE EU INNOVATION FUND APPLICATIONS
Mastercard has opened the application window for its Strive EU Innovation Fund – a new initiative designed to boost the growth of digital solutions for European small businesses.

AMSP ČR se stala partnerem nového programu společnosti Mastercard „Strive Czechia“
Asociace malých a středních podniků ČR se stala partnerem nového programu společnosti Mastercard „Strive Czechia“ Program má za cíl napomoci českým mikropodnikům a také ženám podnikatelkám ve zvládnutí problematiky digitalizace jejich podnikání jako vhodného nástroje zvýšení jejich podnikatelského úspěchu. Program byl oficiálně zahájen prezentací studie „Touha prosperovat (situace českých mikro a malých podniků 2022)“, kterou zpracovala společnost 60 Decibels.

Mastercard pomůže s digitalizací drobným podnikatelům. Spouští program Strive Czechia
Tříletá iniciativa společnosti Mastercard umožní čtvrt milionu českých mikropodniků a malých podniků prosperovat v digitální ekonomice. Je to součást celosvětového programu Strive podporovaného Centrem pro inkluzivní růst společnosti MasterCard. Česko je po Velké Británii druhou evropskou zemí, kde program začne fungovat.

Mastercard prijíma žiadosti o podporu z inovačného fondu Strive EU Innovation Fund
Spoločnosť Mastercard spustila príjem žiadostí o podporu z inovačného fondu Strive EU Innovation Fund. Ide o úplne novú iniciatívu zameranú na urýchlenie vývoja takých riešení, ktoré malým podnikom v EÚ uľahčia cestu k digitalizácii.

Mastercard Report: The state of Czech Micro and Small Enterprises, 2022
In November of 2022, Strive Czechia, a $5.5 million new initiative supported by the Mastercard Center for Inclusive Growth launched, bolstering the digital and financial resilience of 250,000 small businesses – particularly female business owners and those from minority ethnic backgrounds. We collaborated with Strive Czechia to run a study on MSEs in the Czech Republic: to understand their needs, hopes, fears and expectations. This study aimed to provide insights to government, corporate and civil society organisations aimed at helping small businesses thrive.

MIKROFIRMY, DO TOHO! ZA SLUŽBY DROBNÝCH PODNIKATELŮ SI ČEŠI KLIDNĚ PŘIPLATÍ, UKÁZAL PRŮZKUM
Malým podnikům důvěřuje většina Čechů, ukazuje průzkum. Čtyři pětiny zákazníků si navíc uvědomují jejich důležitost. Své známé by však k založení vlastní firmy povzbudil jen každý pátý podnikatel. Nejvíce je zatěžuje přehnaná byrokracie, část z nich by ocenila i snazší přístup k financování. Dotace aktuálně využívá jen zlomek malých a středních podniků, část z nich odrazuje složitá administrativa, další o nároku na financování vůbec nevědí.

Program Strive Czechia podpoří digitalizaci malých podnikatelů
Mastercard spustil iniciativu, která pomůže mikropodnikům a malým podnikům, aby mohly lépe prosperovat v digitální ekonomice. Má odstranit bariéry, na které narážejí podnikatelé a zejména podnikatelky, a usnadnit jim další rozvoj. Podporu z programu Strive Czechia může využít až 250 000 subjektů.

Program Strive Czechia: Situace českých mikro a malých podniků 2022
Nový program společnosti Mastercard „Strive Czechia“ má za cíl napomoci českým mikropodnikům a také ženám podnikatelkám ve zvládnutí problematiky digitalizace jejich podnikání jako vhodného nástroje zvýšení jejich podnikatelského úspěchu

Seznamte se s vítězkami soutěže eŽena
Praha, 10. listopadu 2023 – Již potřetí představuje Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) ve spolupráci s nadnárodním balíkovým přepravcem a generálním partnerem soutěže, společností General Logistics Systems Czech Republic s.r.o. (GLS), vítězky soutěže podporující e-commerce v drobném podnikání. Jde o soutěž eŽena pro drobné podnikatelky. Partnerem soutěže je také advokátní kancelář Legitas.

Strive Czechia
Program má za cíl napomoci českým mikropodnikům a také ženám podnikatelkám ve zvládnutí problematiky digitalizace jejich podnikání jako vhodného nástroje zvýšení jejich podnikatelského úspěchu.

Příběh ukrajinských pekařek: Snažíme se najít klíč k české kultuře jídla
Matka cukrářka a dcera architektka původem z Ukrajiny založily během lockdownů rodinný podnik. Vše si zařizovaly samy a vlastně to tak dělají dodnes. Mají dvě pobočky v Praze a postupně rozšiřují své podnikání také do cateringu.