Organizační struktura není strašák, ale pomocník
Organizační struktura není strašák, ale pomocník
Funkční a správně zpracovaná organizační struktura nemá chybět v žádné firmě. Je to jeden ze základních dokumentů a pomáhá k transparentnosti, vyjasnění kompetencí, odpovědností a vztahů nadřízenosti a podřízenosti. Užitečná je i pro malé firmy.

Úroveň
Pokročilý
Doporučený čas
Organizační struktura je vlastně taková mapa firmy.
- Má být primárně orientovaná na cíle vašeho podnikání,
- rozděluje práci mezi pracovníky a týmy,
- určuje sytém řízení,
- popisuje vztahy nadřízenosti a podřízenosti, odpovědnosti a kompetence.
Funkční a aktuální organizační struktura patří k základním dokumentům firmy, protože pomáhá tomu, aby se vaši zaměstnanci i vedoucí pracovníci snadno a transparentně orientovali. Význam má i pro malé podniky - můžete v ní reflektovat plány na budoucí růst, pozice, které teprve vzniknou, až poporostete a všem tak jasně vykreslit, jakým směrem se ubíráte.
Jak se v tom všem vyznat aneb jak organizační struktury členíme
Nejjednodušší a nejznámější členění organizačních struktur je dělí na štíhlou a širokou organizační strukturu.
- Ve štíhlé struktuře je mezi řadovými zaměstnanci a vrcholovým vedením mnoho úrovní řízení.
- Široká organizační struktura je naopak typická malým počtem řídících úrovní a velkým počtem řadových pracovníků.
Tradiční a nejstarší typ je liniová struktura, která stojí na principu jednoho odpovědného vedoucího. Typicky se používá v malých firmách. Pro velké a složitější podniky je totiž nevhodná.
Výhody:
- Jednoduchost organizačních vztahů
- Jednoznačnost pravomoci a odpovědnost
- Krátké řetězce informačních vazeb
Nevýhody:
- Nutnost univerzálních znalostí řídících pracovníků, což je v praxi velmi obtížně uskutečnitelné.
Organizační struktury lze členit i dále podle toho, o jakou organizaci nebo firmu se jedná - jedna bude vyhovovat logistickému skladu, kde pracuje většina lidí na podobné pozici, druhá malé dílně, kde má každý jinou specializaci a ještě jiná, pokud vlastníte pekařství a z pozice řídícího pracovníka rozdělujete úkoly několika pekařkám a pekařům. Na další typy se můžete podívat níže.
Jak na sestavení organizační struktury
Tvorba nebo inovace organizační struktury je komplexní proces. Je to týmová práce, do které můžete přizvat i jednotlivé vedoucí pracovníky nebo ostatní zaměstnance. Mají blízko k praktickým provozním potřebám a mohou vám poskytnout cenné poznatky.
- Vycházejte z vize a dlouhodobých cílů své firmy. Zvažte, jaká oddělení a funkce jsou pro dosažení těchto cílů naprosto zásadní.
- Uvědomte si, která oddělení nebo pozice jsou ve firmě klíčové (např. vedoucí výroby, oddělení marketingu nebo finanční a účetní tým).
- Navrhněte hierarchii. Stanovte úrovně řízení a propojení mezi odděleními. Zvažovat můžete výše zmíněné modely – typy organizačních struktur.
- Přiřaďte popisy pracovních míst, pravomoci, odpovědnosti.
- Stanovte si efektivní komunikační kanály mezi jednotlivými odděleními a úrovněmi řízení. Nebojte se použít i moderní nástroje, které pomohou zlepšit informační toky. Tímto krokem zajišťujete, že každý bude vědět, jakým způsobem má koho kontaktovat, informace se neztratí na půli cesty a vaše podnikání neztratí na efektivitě.
Praktické tipy, jak na to
- Pro vizualizaci vaší struktury se typicky používají vizualizační programy, ale pokud nejste nároční, poslouží i PowerPoint.
- Udržujte vaši organizační strukturu vždy aktuální a pravidelně ji revidujte. Nezapomeňte vždy upravit také oficiální dokumenty a směrnice.
- Organizační struktura by měla být vždy veřejná, aby každý ve vaší firmě věděl, kde se nachází jeho pozice, v jakých je návazných vazbách na ostatní a jaké má pravomoci a povinnosti.
- Pokud je pro vás sestavení organizační struktury velký „oříšek“, můžete se obrátit na odborníka. Hledejte ho v oblasti personálního poradenství. • Umožníte-li, aby organizační struktura nastiňovala i kariérní dráhy a možný růst v rámci firmy, pomůžete tím motivaci svých pracovníků.
Další typy organizačních struktur
U podrobnějšího členění nejčastěji rozlišujeme 4 typy organizačních struktur.
-
Funkcionální org. struktura, kde má každý pracovník své nadřízené pro různé oblasti (funkce). To ale může způsobovat problémy s koordinací.
-
Liniově-štábní struktura pak kombinuje dva výše zmíněné typy a liniové útvary jsou doplněné o štábní složku, která plní funkci podpory liniového vedoucího.
Štábní složka vznikla jako reakce na rostoucí složitost řízení v organizaci. Tzv. štáb je tvořen odborníky specializovanými na různé oblasti řízení. Úkolem štábu je provádět činnosti zajišťující a podporující řídící činnost liniového vedoucího.
- Posledním typem organizační struktury je struktura maticová, která liniově-štábní strukturu doplňuje o strukturu orientovanou na projekty. Kříží se zde tedy funkce a projekty a pracovník zde může mít i více nadřízených. V tomto typu organizační struktury vznikají 2 typy útvarů:
- Funkční útvary specialistů: Například výzkum, výroba, nákup, marketing
- Cílově (projektově) orientované útvary: Výzkumné a vývojové projekty, výrobní programy
Členové týmu jsou v případě maticové organizační struktury podřízeni jak vedoucímu týmu, tak i vedoucímu konkrétního projektu.
Komunikaci napříč organizační strukturou podpoří i aplikace Můj Up
Podpora firemní kultury a otevřené komunikace se vždy vyplatí. V aplikaci Můj Up najdete spoustu online funkcí, které obohatí vaši firemní kulturu a interní komunikaci. Kdykoli můžete zjistit názory a postoje zaměstnanců využitím funkce Ankety, pracovníci vám na oplátku mohou kdykoli položit otázku přes funkci Zeptejte se zaměstnavatele. S funkcí Pochvaly lze také jednoduše pochválit za dobrou práci a poděkovat, ať už mezi kolegy nebo nadřízený podřízeného. A pozitivních zpětných vazeb není nikdy dost.
Komentáře
Zatím žádné komentáře.