logo

Organizační struktura není strašák, ale pomocník

Organizační struktura není strašák, ale pomocník

Funkční a správně zpracovaná organizační struktura nemá chybět v žádné firmě. Je to jeden ze základních dokumentů a pomáhá k transparentnosti, vyjasnění kompetencí, odpovědností a vztahů nadřízenosti a podřízenosti. Užitečná je i pro malé firmy.

cover

Úroveň

Pokročilý

Doporučený čas

6 min

Organizační struktura je vlastně taková mapa firmy.

  1. Má být primárně orientovaná na cíle vašeho podnikání,
  2. rozděluje práci mezi pracovníky a týmy,
  3. určuje sytém řízení,
  4. popisuje vztahy nadřízenosti a podřízenosti, odpovědnosti a kompetence.

Funkční a aktuální organizační struktura patří k základním dokumentům firmy, protože pomáhá tomu, aby se vaši zaměstnanci i vedoucí pracovníci snadno a transparentně orientovali. Význam má i pro malé podniky - můžete v ní reflektovat plány na budoucí růst, pozice, které teprve vzniknou, až poporostete a všem tak jasně vykreslit, jakým směrem se ubíráte.

Jak se v tom všem vyznat aneb jak organizační struktury členíme

Nejjednodušší a nejznámější členění organizačních struktur je dělí na štíhlou a širokou organizační strukturu.

  1. Ve štíhlé struktuře je mezi řadovými zaměstnanci a vrcholovým vedením mnoho úrovní řízení.
  2. Široká organizační struktura je naopak typická malým počtem řídících úrovní a velkým počtem řadových pracovníků.

Tradiční a nejstarší typ je liniová struktura, která stojí na principu jednoho odpovědného vedoucího. Typicky se používá v malých firmách. Pro velké a složitější podniky je totiž nevhodná.

Výhody:

  • Jednoduchost organizačních vztahů
  • Jednoznačnost pravomoci a odpovědnost
  • Krátké řetězce informačních vazeb

Nevýhody:

  • Nutnost univerzálních znalostí řídících pracovníků, což je v praxi velmi obtížně uskutečnitelné.

Organizační struktury lze členit i dále podle toho, o jakou organizaci nebo firmu se jedná - jedna bude vyhovovat logistickému skladu, kde pracuje většina lidí na podobné pozici, druhá malé dílně, kde má každý jinou specializaci a ještě jiná, pokud vlastníte pekařství a z pozice řídícího pracovníka rozdělujete úkoly několika pekařkám a pekařům. Na další typy se můžete podívat níže.

Jak na sestavení organizační struktury

Tvorba nebo inovace organizační struktury je komplexní proces. Je to týmová práce, do které můžete přizvat i jednotlivé vedoucí pracovníky nebo ostatní zaměstnance. Mají blízko k praktickým provozním potřebám a mohou vám poskytnout cenné poznatky.

  • Vycházejte z vize a dlouhodobých cílů své firmy. Zvažte, jaká oddělení a funkce jsou pro dosažení těchto cílů naprosto zásadní.
  • Uvědomte si, která oddělení nebo pozice jsou ve firmě klíčové (např. vedoucí výroby, oddělení marketingu nebo finanční a účetní tým).
  • Navrhněte hierarchii. Stanovte úrovně řízení a propojení mezi odděleními. Zvažovat můžete výše zmíněné modely – typy organizačních struktur.
  • Přiřaďte popisy pracovních míst, pravomoci, odpovědnosti.
  • Stanovte si efektivní komunikační kanály mezi jednotlivými odděleními a úrovněmi řízení. Nebojte se použít i moderní nástroje, které pomohou zlepšit informační toky. Tímto krokem zajišťujete, že každý bude vědět, jakým způsobem má koho kontaktovat, informace se neztratí na půli cesty a vaše podnikání neztratí na efektivitě.

Praktické tipy, jak na to

  • Pro vizualizaci vaší struktury se typicky používají vizualizační programy, ale pokud nejste nároční, poslouží i PowerPoint.
  • Udržujte vaši organizační strukturu vždy aktuální a pravidelně ji revidujte. Nezapomeňte vždy upravit také oficiální dokumenty a směrnice.
  • Organizační struktura by měla být vždy veřejná, aby každý ve vaší firmě věděl, kde se nachází jeho pozice, v jakých je návazných vazbách na ostatní a jaké má pravomoci a povinnosti.
  • Pokud je pro vás sestavení organizační struktury velký „oříšek“, můžete se obrátit na odborníka. Hledejte ho v oblasti personálního poradenství. • Umožníte-li, aby organizační struktura nastiňovala i kariérní dráhy a možný růst v rámci firmy, pomůžete tím motivaci svých pracovníků.

Další typy organizačních struktur

U podrobnějšího členění nejčastěji rozlišujeme 4 typy organizačních struktur.

  1. Funkcionální org. struktura, kde má každý pracovník své nadřízené pro různé oblasti (funkce). To ale může způsobovat problémy s koordinací.

  2. Liniově-štábní struktura pak kombinuje dva výše zmíněné typy a liniové útvary jsou doplněné o štábní složku, která plní funkci podpory liniového vedoucího.

Štábní složka vznikla jako reakce na rostoucí složitost řízení v organizaci. Tzv. štáb je tvořen odborníky specializovanými na různé oblasti řízení. Úkolem štábu je provádět činnosti zajišťující a podporující řídící činnost liniového vedoucího.

  1. Posledním typem organizační struktury je struktura maticová, která liniově-štábní strukturu doplňuje o strukturu orientovanou na projekty. Kříží se zde tedy funkce a projekty a pracovník zde může mít i více nadřízených. V tomto typu organizační struktury vznikají 2 typy útvarů:
  • Funkční útvary specialistů: Například výzkum, výroba, nákup, marketing
  • Cílově (projektově) orientované útvary: Výzkumné a vývojové projekty, výrobní programy

Členové týmu jsou v případě maticové organizační struktury podřízeni jak vedoucímu týmu, tak i vedoucímu konkrétního projektu.

Komunikaci napříč organizační strukturou podpoří i aplikace Můj Up

Podpora firemní kultury a otevřené komunikace se vždy vyplatí. V aplikaci Můj Up najdete spoustu online funkcí, které obohatí vaši firemní kulturu a interní komunikaci. Kdykoli můžete zjistit názory a postoje zaměstnanců využitím funkce Ankety, pracovníci vám na oplátku mohou kdykoli položit otázku přes funkci Zeptejte se zaměstnavatele. S funkcí Pochvaly lze také jednoduše pochválit za dobrou práci a poděkovat, ať už mezi kolegy nebo nadřízený podřízeného. A pozitivních zpětných vazeb není nikdy dost.

O autorovi

otec dvou dcer, zastánce výkonnostního marketingu, zrychlující se půlmaratonec, amatérský milovník malých scén, fanoušek elektro swingu, kávový hedonista, veselý cyklista, užaslý pozorovatel…

Ruben Vančo

Ruben Vančo

Marketing Manager

Up!

Barbora Pospíšková

Barbora Pospíšková

Communications & Content Manager

Pro podnikavé

Komentáře

Zatím žádné komentáře.

kam dále?
zkuste naše další služby

Manuály a nástroje

Usnadněte si práci díky jednoduchým a srozumitelným návodům a radám. Přinášíme i tipy na nástroje, které vám ušetří hromadu času.⁠

Pokračovat

Konzultace na míru

Poraďte se s odborníky, čelte svým výzvám společně s mentorem nebo nahlédněte pod ruce dalším podnikatelům.

Pokračovat