Barometr 2022: Výzkum o mikro a malých podnicích v České republice
Jedním ze základních pilířů platformy Pro podnikavé je lepší pochopení ekosystému mikro a malých podniků (MSE). To vyžaduje pravidelný cílený výzkum a analýzu trendů a prostředí, v nichž mikropodniky a malé podniky působí. Program Mastercard Strive v Česku zavedl pravidelné výzkumy českého podnikatelského prostředí, kterým říkáme Barometry. Toto je Barometr č.1 v sérii čtyř.
Touha prosperovat – Situace českých mikro a malých podniků, 2022

Studie “Touha prosperovat – Situace českých mikro a malých podniků, 2022” nabízí hluboký pohled na současné výzvy a příležitosti, kterým čelí mikro a malé podniky v České republice. Tento segment podnikání tvoří páteř české ekonomiky, přičemž mikro a malé podniky představují většinu všech firem v zemi. Přesto jsou tyto podniky často nejzranitelnější vůči ekonomickým otřesům a rychle se měnícím tržním podmínkám, a proto je jejich podpora klíčová pro udržení stabilního hospodářského růstu.
Studie zkoumá faktory ovlivňující úspěch těchto podniků, včetně adopce moderních technologií, přístupu k financím a genderových rozdílů v podnikatelském prostředí. Tyto aspekty jsou prezentováný v kontextu ekonomických výzev, jako je inflace a energetická krize, které mají zásadní dopad na podnikání. Studie se rovněž věnuje otázkám spojeným s digitalizací, která se ukázala být klíčovým prvkem pro odolnost a budoucí růst těchto podniků.
Výzkum je součástí širšího programu Mastercard Strive v Česku, který byl zahájen za účelem podpory a rozvoje digitálních kompetencí českých mikro a malých podniků. Program má za cíl pomoci těmto firmám nejen přežít, ale i prosperovat v stále více digitalizovaném světě. Závěry této studie poskytují cenné informace pro politiky, podnikatele i širokou veřejnost a nabízejí konkrétní doporučení pro zlepšení podmínek, ve kterých české mikro a malé podniky fungují.
Data a metody:
Data pro tuto studii byla sbírána v období od srpna do září 2022 prostřednictvím dotazníků distribuovaných majitelům, vrcholovým manažerům a ředitelům mikro a malých podniků v České republice. Průzkumu se zúčastnilo celkem 833 firem, které byly rozděleny na samostatné podnikatele tj. OSVČ (41 %), mikro podniky (40 %) a malé podniky (19 %).
Respondenti pocházeli z různých regionů České republiky, přičemž 59 % firem bylo vedeno muži, 30 % ženami a 11 % mělo smíšené vedení. Tento vzorek zahrnoval různorodé podniky z hlediska velikosti, stáří firmy a oboru činnosti.
Hlavní závěry

Výkonnost českých MSE:
Kondice mikro a malých podniků v České republice je velmi různorodá. Dva z pěti podniků zaznamenaly v uplynulém roce růst příjmů, zatímco třetina zaznamenala pokles. MSE vedené ženami nebo staršími podnikateli jsou zranitelnější vůči ekonomickým tlakům.

Finanční odolnost:
MSE vykazují nadprůměrnou schopnost vyrovnat se s hospodářskými propady. Jen 17 % podniků by mělo potíže pokrýt nenadálé výdaje ve výši 51 000 Kč, zatímco obecně by tento problém mělo 33 % české populace.

Digitalizace:
Tři z pěti podniků považují nasazení moderních technologií za klíčové pro svůj budoucí úspěch. Přesto mnoho podniků stále čelí překážkám v podobě vysokých nákladů a nedostatku odborných znalostí.

Genderové rozdíly:
Podniky vedené ženami mají horší přístup k financím a digitalizaci, a zároveň vykazují nižší finanční odolnost. Strukturální překážky, jako je péče o domácnost, přispívají k těmto rozdílům.

Přístup k financím:
Téměř dvě třetiny MSE by si vzaly úvěr na pokrytí provozních potřeb nebo rozšíření činnosti, ale využívání dluhových nástrojů je nižší, než jaká je skutečná poptávka.
Doporučení

Zvýšení podpory digitalizace:
Pro zajištění konkurenceschopnosti českých mikro a malých podniků je klíčové, aby byly vytvořeny podmínky pro snadnější a finančně dostupnější adopci moderních technologií. Doporučujeme zvýšit investice do digitální infrastruktury, vzdělávacích programů a poskytování přímé podpory pro implementaci technologií.

Cílená podpora podnikatelek:
Pro překonání genderových rozdílů je nezbytné zaměřit se na specifické potřeby podnikatelek. Doporučujeme rozšířit přístup k finančním nástrojům, poskytovat flexibilní formy vzdělávání a mentoringu a podporovat iniciativy zaměřené na vyrovnání strukturálních bariér, kterým ženy v podnikání čelí.

Zlepšení přístupu k financování:
Je potřeba rozšířit nabídku finančních nástrojů, které jsou dostupné pro mikro a malé podniky. Doporučujeme podporu rozvoje mikropůjček, zvýšení dostupnosti rizikového kapitálu a zavedení nových forem financování zaměřených na podporu inovací a rozvoje malých podniků.

Podpora finanční odolnosti:
Aby se snížila zranitelnost mikro a malých podniků vůči ekonomickým otřesům, doporučujeme posílit finanční poradenství a vytvářet rezervy, které pomohou těmto podnikům překonat období krize. Programy zaměřené na finanční plánování a krizový management by měly být dostupnější a cíleně zaměřené na nejvíce ohrožené skupiny podnikatelů.
Dokumenty ke stažení
Česká verze
Kompletní studie 
Kompletní verze studie poskytuje detailní analýzu výkonnosti, odolnosti a klíčových výzev českých mikro a malých podniků, se zaměřením na digitalizaci, přístup k financím a genderové rozdíly v podnikání.
English version
Full version of the study 
The full version of the study provides a detailed analysis of the performance, resilience, and key challenges of Czech micro and small enterprises, focusing on digitalization, access to finance, and gender disparities in entrepreneurship.