Máma má firmu! – Jak podnikat s dítětem, nadhledem a bez předsudků
Konference Máma má firmu!, pořádaná platformou Pro podnikavé ve spolupráci s magazínem Heroine, přinesla inspiraci, praktické rady i sdílení zkušeností pro maminky, které kombinují rodičovství s podnikáním. Událost do prostor konferenčního sálu ALMA Prague přilákala na stovku podnikavých žen, se kterými toto téma rezonovalo.

Událost zahájila vedoucí výzkumu a monitoringu, Jana Fišerová, která ve své prezentaci představila nejen výzkumy podnikatelského prostředí realizované programem Mastercard Strive v Česku, ale také výzkumné persony českých podnikatelek, na kterých lze dobře demonstrovat, že podnikající ženy v ČR nejsou všechny stejné – začínají podnikat v různém věku a z různých důvodů, přesto všechny čelí specifickým genderovým předsudkům a výzvám. A právě jedné z nejvýraznějších se věnovala i tato konference.
- Celou prezentaci si můžete prohlédnout tady.
Panelová diskuze
Moderátorka Ilona Kleníková následně představila účastníky panelové diskuze, v které panelisté sdíleli své pohledy a hledali odpovědi na otázky, které v souvislostí s potřebou skloubit práci, péči o dítě a stále si zachovat zdravý rozum, vyvstávaly.
Pavla Francke: Podnikání na mateřské
Spoluzakladatelka firmy na výrobu sportovního vybavení HAAKON, Pavla Francke, v ní sdílela své začátky podnikání během mateřské dovolené, kdy hledala rovnováhu mezi péčí o dítě, prací a volným časem. Uvedla také, jak důležitá byla pro úspěch podnikatelské mise domluva a spolupráce s manželem a otcem dětí.
Lenka Simerská: Co říkají data a co můžeme změnit?
Socioložka Lenka Simerská z Ministerstva práce a sociálních věcí zdůraznila, že mnoho žen začíná podnikat z nutnosti. Zaměstnavatelé často nejsou vstřícní k potřebě flexibility a sladění pracovního a rodinného života. Lenka také připomněla problém nedostatečné kapacity zařízení předškolní péče a potřebu občansky tlačit na zlepšení tohoto stavu. Stát totiž v této věci pouze nastavuje jistý kapacitní rámec, ale v konečném důsledku školky zřizují obce. Je tedy potřeba občanského tlaku anebo vlastní podnikatelské iniciativy.
Platová nerovnost: Proč si ženy říkají o méně peněz?
Jak se správně ocenit? Lenka Simerská všem ženám poradila:
- Určujte svou cenu, jako byste byly samoživitelky. Nespoléhejte na příjem svého partnera.
- Myslete také na existující 25% pay gap a řekněte si o 25 % víc, než jste původně chtěly.
- Zvažte, co všechno výdělek z vašeho podnikání musí pokrýt. Pokud potřebujete, použijte kalkulátor hodinové sazby Magdaleny Čevelové.
Lucie Václavková: Jak neuvíznout ve švarcsystému
Kariérová poradkyně Lucie Václavková poukázala na to, že mnoho žen podniká v tzv. švarcsystému, protože v některých oborech ani není možné získat klasickou pracovní smlouvu… Důležité je ale plánovat a ujasnit si svou dlouhodobou vizi a mindset. Podnikání na volné noze je pro mnoho žen cestou, jak si zachovat své standardy a vyhnout se práci pod svou profesní úrovní. Není to známka toho, “že nic lepšího nenašly.” nebo jen “takový přivýdělek k rodičovskému příspěvku”.
Každý chvilku tahá pilku
Myslete a plánujte jako tým. Jak nejlíp zařídit, abyste se oba na cestě za svými osobními i kariérními cíli dostali co nejdál?
Radan Šafařík: Rovnost začíná doma
Radan Šafařík, ředitel odboru rovnosti žen a mužů na Úřadu vlády ČR, připomněl, že v Česku podniká třikrát méně žen než mužů a přiznal, že na vině jsou bohužel právě specifické genderové překážky, kterým ženy musí čelit, ačkoliv to část společnosti včetně některých politiků bohužel stále odmítá uznat. Podtrhl důležitost partnerství v rodině: Klíčové je nevnímat péči o děti a domácnost jen jako podporu a pomoc pracujícího partnera. Jak péče o rodinu, tak její finanční zabezpečení by měly být pro partnery společnými cíli. Je proto přirozené, že se o jejich naplňování musí podělit.
Jak se vyhnout vyhoření
Panelisté se věnovali také prevenci vyhoření, která je zejména pro podnikající rodiče velmi důležitá – nacházejí se totiž v situaci, ze které nemohou tak snadno vystoupit a může pro ně proto být těžší nacházet čas na odpočinek. Pokud se vám stává, že už vlastně nemáte radost z nových zakázek, jedná se pravděpodobně o první varovný signál.
Prvním krokem k nalezení rovnováhy je proto aktivní plánování volného času a prioritizace sebepéče. Osvěžujícím prvkem je také změna - ať už v denním režimu nebo v tom, jak věci ve své práci běžně děláme. Nezapomeňte se proto čas od času pokusit poodstoupit od každodenní rutiny, získat novou perspektivu a pravidelně opakované procesy a přístupy reiterovat.
MIMAMI – Coworking pro pracující rodiče malých dětí
Pracující rodiče potřebují velmi dobře plánovat časové kapacity. Proto do MIMAMI mohou přijít pracovat a dítě vzít s sebou, představila vizi svého projektu zakladatelka Denisa Ladka Morgensteinová. Tento koncept jim nabízí nejen zázemí pro práci a schůzky, ale také možnost pečovat o sebe, zatímco je o děti postaráno v dětském koutku. Cílem MIMAMI je skloubit práci s péčí o dítě a zároveň zajistit, že rodiče budou mít čas sami na sebe.“ MIMAMI otevírá 5. května v Praze a účastnicím konference nabízí jako exkluzivní benefit tříměsíční členství zdarma a k tomu kredit na služby ve výši 3000 Kč. Informace o tom, jak benefit využít, našla každá z účastnic v propagačních materiálech na svém místě.
Workshop: Jak vést tým a posunout své podnikání na další úroveň
Andrea Bohačíková, zakladatelka a CEO organizace M.arter inspirovala přítomné podnikatelky k tomu, aby nezapomínaly být autentické. Připomněla, že vaše značka jste vy!
A co jsme si z workshopu odnesly? Potřebu zformulovat vizi svého podniku do jedné věty. A význam delegování práce nejen pro růst, ale i prevenci vyhoření.
Delegujte, ale vyhněte se micromanagementu (Stanovte kýžené výsledky, nikoli procesy).
5 otázek pro úspěšné delegování práce:
- Kdo je nejvhodnější osoba pro tento úkol?
- Jaký je jasný výstup, který očekávám?
- Jaký časový rámec je realistický?
- Má dotyčný dostatek informací a nástrojů?
- Jak budu poskytovat zpětnou vazbu, kontrolovat průběh a hodnotit výsledek?
Prezentaci k workshopu najdete také na tomto odkazu.
Sdílení a networking
Konferenci uzavřel prostor pro networking, kde účastnice mohly navázat nové kontakty a sdílet své příběhy.
Věříme, že jste si z události Máma má firmu! odnesly tolik potřebnou čerstvou energii, inspiraci a užitečné tipy na to, jak ve svém podnikání uspět a nevyhořet při tom.
Děkujeme za účast nejen účastnicím, ale také všem partnerům akce – magazínu Heroine, společnosti Partners, platformě M.arter, coworkingovému prostoru MIMAMI a také Chůvě Katty, která zajišťovala během celého odpoledne péči o děti v dětském koutku.